maandag, november 11, 2013

3xM: medewerker motivatie made simple (sort of...)

Gemotiveerde medewerkers, wie wil dat nou niet? De 'grand dame van de employee commitment' Rosabeth Moss Kanter doet wederom een aantal krachtige, kernachtige observaties ten aanzien van commitment en motivatie in deze HBR post. Deze opmerkingen plaatst zij in de context van hyperflexibele organisaties die tegelijkertijd ook nog bezig zijn met een beursgang (IPO, Initial Public Offering). Een belangrijke verandering in de aard van het werk in deze organisaties is dat de nadruk verlegd wordt van output (wat je concreet oplevert) naar impact (welke effect dit heeft op de klant, bottom line, strategie, enz.). Daarnaast is het door de beursgang niet zeker dat iedereen zijn baan behoudt. Toch werken er medewerkers met een hoge mate van commitment. Hier blijkt dat
Loyalty comes from the daily work itself, a sense of community accepting of individuality, and constant reminders that what employees do matters.
Deze constatering werkt zij uit naar een top drie van principes die allemaal beginnen met de letter 'M' en motivatie bevorderen. Money staat overigens niet in de top drie.

De 3xM lijst: zaken die medewerkers echt motiveren:
Mastery: Help people develop deep skills. Stretch goals show faith that people can shape the future rather than being victimized by it, and find pride in constant learning. Even in the most seemingly routine areas, when people are given difficult problems to tackle, with appropriate and tools and support, they can do things faster, smarter, and better.

Membership: Create community by honoring individuality.  Community solidarity comes from allowing the whole person to surface, which means going beyond superficial conformity to know what else people care about. Encourage employees to bring outside interests to work. Given them frequent opportunities to meet people across the organization to help them get to know one another more deeply.

Meaning: Repeat and reinforce a larger purpose. Emphasize the positive impact of the work they do. Clarity about how your products or services can improve the world provides guideposts for employees’ priorities and decisions. As part of the daily conversation, mission and purpose can make even mundane tasks a means to a larger end.
Deze top drie zou in de visie van Moss Kanter focus moeten geven bij bijvoorbeeld het ontwikkelen van HR-beleid en het definiëren van functies. Geld als motivator komt pas later: 'Money is a distant fourth.'

HR filosofie
Hoewel de simpelheid van 3xM wellicht afschrikt, houd ik wel van dit soort elegante opsommingen. Niet omdat ze een universele waarheid bevatten zoals vaak gesuggereerd wordt of omdat ze compleet zijn, daarvoor zit de werkelijkheid te complex in elkaar. Maar het kan je wel focus geven in je eigen denken over en omgang met je medewerkers. Het kan ook een relevante bijdrage leveren aan het definiëren van je eigen HR-filosofie (het kruispunt van je mensbeeld, organisatiebeeld, en leiderschapsbeeld. Oftewel, welke onderhuidse aannames en overtuigingen je hebt over je medewerkers). Waar kijk ik nou echt naar, en waar ben ik nou van? Nuttige bouwstenen zijn het in de vorming van je eigen visie op je HR, maar zeker niet het eindresultaat.

Geen opmerkingen:

Most Viewed