zondag, oktober 06, 2013

Partnership en service: HR's nieuwe antwoord

Het meest gegeven antwoord van HR-afdelingen is 'nee'. Nee, omdat iets niet mogelijk is volgens regels, procedures en rechtspositie. HR als hoeder van de wet die vooral vertelt wat er allemaal niet mag. Een veilige positie zeker voor organisaties waar compliancy expliciet of impliciet onderdeel uitmaakt van de grondtoon en het organisatie DNA.


No, you can’t do this. No, you can’t do that. No, that would make us liable. No, we don’t want to hurt anyone’s feelings. No, let’s try to avoid that conflict. No, let’s just put in a policy.

Ben Eubanks van weblog UpstartHR is daar helemaal klaar me en bedacht daar - zoals dat meestal gaat binnen HR- een nieuw model voor. Zijn antwoord op al dat 'genee' is het denken in termen van service en partnership. Geen policypolitie maar partners die een belangrijke service leveren zodat mensen zich kunnen bezighouden waar ze echt goed in zijn: hun eigenlijke taak.

Of dit de wereld van HR regelrecht gaat verlossen is de vraag, maar een interessante gedachte is het wel. Service en partnership in het organisatie DNA klinkt aanlokkelijk zolang dit ook weer niet dit afgedwongen gaat worden. Met regels.

Geen opmerkingen:

Most Viewed